هدف قرار دادن غیرنظامیان آن هم در منطقه دروزی نشین شمال فلسطین اشغالی از دسیسه برنامه ریزی شده و پشت پرده علیه مقاومت حکایت داشت

سناریونویسی صهیونیست‌ها برای جنگ / به رغم تکذیب حزب‌الله، اتهام زنی به مقاومت در ماجرای حمله به «مجدل شمس» چه معنایی دارد

«حمله به مجدل شمس همان جرقه‌ای بود که نگران آن بودیم و از ۱۰ ماه پیش نسبت به آن هشدار می‌دادیم. اکنون خطر بروز جنگی فراگیری میان اسرائیل و حزب الله واقعی است.» این گزارشی است که خبرگزاری آکسیوس از واکنش ابتدایی مقامات آمریکایی درباره حادثه مشکوک دو روز پیش در جولان اشغالی منتشر کرد.

ماجرا از این قرار است که در پی برخورد موشک به یک زمین فوتبال در منطقه «مجدل شمس» در شمال سرزمین های اشغالی که به کشته شدن 14 و زخمی شدن 40 تن منجر شد، تل آویو و واشنگتن بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده حملات لفظی و رسانه ای خود علیه حزب الله را آغاز و تلاش کردند جنبش مقاومت اسلامی لبنان را به عنوان عامل حادثه معرفی کنند. این تیر البته با رد مسئولیت حمله توسط حزب الله از همان ابتدا به سنگ خورد. مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای با بیان اینکه هیچ ارتباطی با اقدام مذکور ندارد هشدار داد هرگونه ماجراجویی اسرائیل با سوء استفاده از این ماجرا با واکنش خیره کننده مواجه خواهد شد.

جنگ رسانه ای گسترده علیه حزب الله

علی‌رغم تکذیب دخالت در این حادثه از سوی حزب‌الله، مقامات صهیونیست به اتهام‌زنی علیه جنبش پرداخته و تهدید به وقوع جنگ گسترده کردند. هدف قرار دادن غیرنظامیان آن هم در منطقه دروزی نشین شمال فلسطین اشغالی از دسیسه برنامه ریزی شده و پشت پرده علیه مقاومت حکایت داشت. اکثریت غالب مردم روستای مجدل شمس، مخالف رژیم و خدمت در ارتش آن هستند.  با این حال تل آویو با سر دست گرفتن این موضوع به صورت هدفمند به جنگ لفظی علیه حزب الله روی آورد و لبنان را تهدید به نبردی همه‌جانبه می‌کند.

بطور نمونه «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی سخنانی مدعی شد: موشکی که حزب الله با آن شهرک مجدل شمس را هدف قرار داد، از نوع «برکان» با کلاهک جنگی ۵۳ کیلوگرمی بوده است. او افزود: حزب الله مسئول حمله است و هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. «یسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجه نیز گفت: «حزب‌الله خطوط قرمز را عبور کرده است و ما در حال نزدیک شدن به جنگی همه جانبه با این حزب هستیم.» بتسئیل اسموتریچ وزیر دارایی افراطی کابینه نتانیاهو هم دبیر کل حزب الله لبنان را تهدید کرده و گفت که نصرالله باید ترور شود.

به راه انداختن این موج رسانه ای در حالی است که حتی رسانه عبری یسرائیل هیوم اذعان کرد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که سامانه پدافند هوایی در رهگیری موشک‌های شلیک شده در فضای مجدل شمس جولان دچار مشکل و اشتباه شده است. همچنین خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی گزارش کرد که تعدادی از شاهدان در محل انفجار به او گفته‌اند که پدافند هوایی تل آویو عامل انفجار بوده است. آنان گفتند با چشمان خود دیده‌اند که سامانه گنبد آهنین از سمت بلندی‌های «جبل شیخ» شلیک کرد و موشک پدافندی درست در زمین فوتبال فرود آمده است.

سناریونویسی صهیونیست ها برای جنگ / به رغم تکذیب حزب‌الله، اتهام زنی به مقاومت در ماجرای حمله به «مجدل شمس» چه معنایی دارد

خطر فعال شدن دروزی های جولان علیه اشغالگران

بر این اساس بسیاری از ناظران تحولات بین الملل معتقدند آنچه در مجدل شمس رخ داد، یا اشتباه صهیونیستها با موشکهای گنبد آهنین بود یا اقدامی عمدی تا از آن در میدان و سیاست بهره‌برداری شود.

علی عبدی، کارشناس مسائل فلسطین، در گفت و گو با قدس، در تشریح جزئیات این رخداد گفت: بر اساس بیانیه حزب الله و هچنین شواهد موجود و سخنانی که مردم شهرک مجدل شمس به رسانه ها گفتند، حمله بر اساس خطای محاسباتی گنبد آهنین رژیم صهیوینستی صورت گرفته چراکه سطح تخریب و نوع اصابت موشک ها با نوع راکت و موشک های برکان حزب الله متفاوت است.

 وی درباره پشت پرده اتهام زنی هماهنگ صهیونیست ها علیه مقاومت اسلامی لبنان هم تصریح کرد: مواضع تندی که مقامات تل آویو دارند بیشتر برای توجیه افکار عمومی است و همچنین بسترسازی و ایجاد یک سناریوی روانی علیه حزب الله است. آنها موضوع کشته شدن 10 الی 12 کودک و نوجوان دروزی را در حالی به عاملی برای حمله به مقاومت تبدیل کرده اند که تا به امروز بیش از 20هزار کودک و زن فلسطینی توسط رژیم در غزه به شهادت رسیده اند.

عبدی با بیان اینکه رژیم، کودک کشی را بعنوان نماد پیروزی خود می داند ولی حزب الله همواره برخلاف این رویه در جنگ اقدام کرده است افزود: به رغم لفاظی های مقامات تل آویو، آنها به خوبی می دانند هرگونه جنگ بر علیه لبنان باعث فعال شدن جبهه دروزی های جولان خواهد شد بطوریکه رژیم صهیونیستی برای همیشه باید منطقه غرب آسیا را ترک کند.

عبدی با هشدار در مورد احتمال بهره بردای اسرائیل از موقعیتی که افکار عمومی جهانی به موضوع ورزش و المپیک پاریس متمرکز است برای به راه انداختن جنگ علیه لبنان گفت: رژیم صهیونیستی همواره در طول حیات نامشروع خود به دنبال بهره برداری از چنین رخدادهایی در راستای اهداف خود است بطوریکه در مسابقات جام جهانی  1982 اسپانیا؛ این رژیم به لبنان حمله مستقیمی انجام داد و یا در طول مسابقات جام جهانی آلمان در سال 2006 دوباره به لبنان حملاتی صورت داد، البته با توجه به سخنان بنی گاتس و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی این نگرانی وجود دارد که عملیات تروریستی این بار مشابه خطای گنبد آهنین در شهرک  مجدل شمس در دهکده المپیک پاریس  روی دهد بطوریکه این حادثه را به مقاومت ربط دهد تا بتواند بعد جهانی جدیدی را راه اندازی نماید تا از شکست جنگ غزه فرار کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر رژیم صهیونیستی تلاش دارد حزب الله لبنان را پشت رودخانه لیتانی ببرد تا از مرزهای فلسطین اشغالی فاصله داشته باشد و دسترسی حزب الله را به شمال سرزمین ها ی اشغالی کم کند اما حزب الله حاضر به انجام چنین کاری نیست،

سناریونویسی صهیونیست ها برای جنگ / به رغم تکذیب حزب‌الله، اتهام زنی به مقاومت در ماجرای حمله به «مجدل شمس» چه معنایی دارد

حربه ای برای گرفتن امتیازات سیاسی از مقاومت

مصدق مصدق پور نیز درباره اهداف رژیم صهیونیستی از اتهام زنی علیه مقاومت در ماجرایی مجدل شمس، گفت: این اتفاق در حالی بود که نتانیاهو در آمریکا در حال چانه زنی برای دریافت کمک های مالی و تسلیحاتی بیشتر از واشنگتن بود. پس به نظر با ااین سناروسازی و ایجاد جو روانی می تواند رهبران آینده کاخ سفید را برای گسترش دامنه جنگ در منطقه غرب آسیا را با خود همراه سازد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تمام ساکنین شهرک مجدل شمس دروزی های هستند که رهبران آنها در بیروت و دمشق ساکن می باشند و به نوعی از حامیان محور مقاومت در منطقه جولان اشغالی محسوب می شوند این در حالی است که اگر در آینده جنگی توسط تل آویو به حزب الله تحمیل شود، جبهه جولان اشغالی یکی از مکان هایی است که می تواند شالوده رژیم صهیوینستی را در این منطقه از بین ببرند.

وی با بیان اینکه به سبب درگیری رژیم در غزه که کم کم به یک سالگی خود نزدیک می شود تل آویو توان اغاز جنگ همه جانبه علیه حزب الله را ندارد، گفت: بر اساس قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای پاسدار صلح هموار سازد. در مقابل نیروهای اشغالگر هم باید از مرز دور شوند اتفاقی که هرگز نیفتاده. پس حزب الله این اقدام را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه می داند، اتهام زنی رژیم درباره حمله حزب الله به مجدل شمس با هدف کسب اهرم فشاری برای عقب نشینی حزب الله از لیتانی قابل ارزیابی است.

مصدق پور تصریح کرد: با توجه به شکست های میدانی رژیم صهیونیستی از محور مقاومت، حضور نتانیاهو پس از گذشت ده ماه از جنگ طوفان الاقصی در واشنگتن، نشان از تغییر رویکرد سران تل آویو از عرصه میدانی به دیپلماسی است چراکه تمام امید نتانیاهو پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است تا بتواند هم زمان لازم برای حیات سیاسی خود در سرزمین های اشغالی را بخرد و هم از بن بست باتلاق غزه خارج شود.

سناریونویسی صهیونیست ها برای جنگ / به رغم تکذیب حزب‌الله، اتهام زنی به مقاومت در ماجرای حمله به «مجدل شمس» چه معنایی دارد

شکست هر سناریویی تهاجمی علیه حزب الله

ناصر ترابی، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا، معتقد است آن چیزی که رژیم صهیونیستی و حتی دشمنان محور مقاومت همواره به آن اعتراف دارند حقیقت سخنان و مواضع حزب اله لبنان در برابر اسرائیل  است، بطوریکه همواره در طی ده ماه از نبرد طوفان الاقصی، حزب الله با انتشار تصاویر و فیلم های مستند تمامی اهداف خود در سرزمین های اشغالی بر علیه پایگاه های  نظامی اسرائیل به نمایش گذاشتند. بر این اساس و با توجه به بیانیه حزب الله حمله موشکی که در شهرک مجدل شمس صورت گرفت کار مقاومت لبنان نبود است و این تنها سناریوسازی صهیونیست ها می باشد.

وی با ارائه چندین نظریه درباره حمله موشکی به شهرک مجدل شمس افزود: با توجه به وسعت و پیچیدگی های منطقه جولان، به نظر اشتباه پدافندی رژیم صهیونیستی محتمل ترین گزینه است. با این حال مقامات تل آویو با بهره برداری از این مسئله از جنگ احتمالی با لبنان سخن گفتند اما خودشان هم می دانند چنین سناریویی علیه حزب الله از پیش شکست خورده است.

ترابی در خصوص احتمال ماجراجویی خطرناک و حمله اسرائیل در خلال بازی های المپیک به لبنان گفت: به رغم لفاظی ها، در حال حاضر هیچ گونه آرایش سیاسی در بین  مقامات تل آویو  برای حمله به حزب الله وجود ندارد اما در یک کلان پروژه اسرائیل قصد دارد به بیروت حمله نظامی گسترده انجام دهد هرچند که با طولانی شدن جنگ در غزه این مسئله غیر متحمل می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.